אחד המרכיבים החשובים ביותר בבניית בניין הוא יציקת בטון, אך יציקות בטון משמשות לעוד מגוון רחב של תחומים. המומחים של ר.אדן נותנים לכם את כל המידע שאתם צריכים על בטון.

קצת על בטון

בטון מודרני מורכב מתערובת של צמנט, חול, חצץ ומים. בדרך כלל התערובת מיוצרת במפעל ומשונעת לאתר הבנייה במערבל בטון. לאחר השמת הבטון במקום הרצוי הבטון עובר תהליך של עד עשר שעות בו הוא מאבד את תכונותיו הפלסטיות, ולאחר מכן מתקשה.

 

איך משתמשים בבטון
היישום של הבטון בתהליך הבנייה נעשה בעזרת תבניות יציקה העשויות בדרך כלל מקורות עץ, ברזל ופלדה ומלבידי טגו. ניתן לרכוש תבניות ייעודיות, או לייצר תבניות באופן עצמאי. תבניות ייעודיות מגיעות בגדלים שונים בהתאם לצורך. כאמור, ההשמה של הבטון נעשית כאשר הבטון נוזלי, שימת הבטון בתבנית מאפשרת לו להישאר במקום אחד ולהתקשות בצורה אופטימלית בדיוק בהתאם לצורך.

 

שימושים שונים של יציקות בטון


בטון משמש בעיקר לבניית היסודות של הבניין, ובכלל זה רצפה, תקרות ועמודים תומכים. הקירות עצמם נבנים בדרך כלל מבלוקים. בנוסף, בטון משמש גם לסלילת כבישים, לבניית מקלטים וכאמצעי דקורטיבי.

 

בטון לסלילת כבישים

בדרך כלל סלילת כבישים נעשית באמצעות אספלט, אולם לסלילת כביש עם יציקות בטון יתרונות רבים. כבישי בטון עמידים יותר לאורך השנים, כך שכביש אספלט דורש תחזוקה כבר לאחר עשר שנים ואילו כביש בטון צפוי להחזיק מעמד במשך ארבעים שנה. בנוסף, כביש בטון מאפשר חיסכון בצריכת הדלק. החיסרון הבולט של כבישי בטון הינו העלות הרבה לעומת אספלט.

 

בטון והמהפכה האקולוגית

אם בעבר היה צורך בחציבה רבה כדי להשיג את החומרים לעשיית הבטון, הרי שכיום מקובל לייצר בטון מחומרים ממוחזרים. החומר העיקרי שמשמש כיום לעשיית הבטון הוא אפר שנכתש מתוצרי הלווי של תחנות כוח פחמיות. כך קטן הצורך בחציבה, וממוחזרת פסולת.

 

הבטון בישראל
במדינת ישראל מילאו יציקות בטון תפקיד חשוב עוד מימי ראשית המדינה. הוא שימש רבות לבניית בתים למגורים, למפעלים אזרחיים כמו תחנת הכוח בנהריים ולמתקנים ביטחוניים כמו הקריה למחקר גרעיני. השימוש הרב בבטון הוביל להקמת מפעל לבטון בישראל, ובהמשך להתגבשות סגנון בנייה ייחודי למגורים אשר מתבסס על שלד בטון.